Biksemad & Flodeskum

Ja snart bär de av mot DANMARK och det är på sin tid att man börjar plugga.... Nu har jag lärt mig de viktigaste och här kan även ni lära er så ni förstår vad jag skriver när jag nästa vecka bloggar från KÖPENHAMN och då ALLT på danska självfallet!    

NÅGRA VANLIGA ORD

 
 Danska Svenska  
 aftensmad kvällsmat  
 agurk' gurka  
 avi's tidning  
 biksemad pytt i panna  
 dejlig härlig, ljuvlig  
 dreng pojke  
 dyne täcke  
 elevator hiss  
 fjernsyn television  
 fløde grädde  
 flødeskum vispgrädde  
 for'an framför  
 fordi' därför att  
 forsikringsselskab försäkringsbolag  
 fortov trottoar  
 frikadeller ett slags köttbullar  
 frisk färsk  
 frokost lunch  
 garderobe effektförvaring



                                          

Efter mina språkkurser i danska nu tycker jag slutligen att vi faktiskt kan ge SKÅNE till DANMARK för jag fattar ingenting av nåt av språken....

// A - DKPuff

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0